Do szybkiego poczytania | 18/12/2023

PBX vs VoIP: zalety i wady każdego systemu

VoIP phone service background
Usługa VoIP | VoIP

Wybór i inwestycja w zupełnie nowy system komunikacji dla Twojej firmy nie jest łatwym zadaniem. Dla wielu osób jest to czasochłonne i onieśmielające. Zwykle sprowadza się to do PBX vs VoIP. Jako właściciel firmy musisz poznać dostępne możliwości i wybrać najlepszy wybór dla swojej organizacji. 

CENTRALA PBX VS VOIP

Co te terminy oznaczają? Jak w każdej innej branży, komunikacja ma swój własny zestaw akronimów i żargonu. Zatem ustalmy wszystko, zanim zagłębimy się w szczegóły.

Private Branch Exchange

PBX oznacza Private Branch Exchange. To technologia obecna w świecie korporacji od kilkudziesięciu lat. W przypadku braku centrali PBX w biurze może być konieczne zapewnienie oddzielnej linii dla każdego pracownika. Jest to jednak marnowanie zasobów, ponieważ nie wszyscy będą rozmawiać w tym samym czasie. 

Centrala PBX umożliwia pracownikom dzwonienie do siebie wewnętrznie (bez żadnych kosztów). Umożliwia im także współdzielenie linii zewnętrznych, czyli tych, które łączą się ze światem zewnętrznym. Tradycyjnie system PBX nie jest podłączony do żadnej sieci danych. Aby dowiedzieć się więcej o historii systemów PBX, sprawdź jak działa centrala PBX.

VoIP

Porozmawiajmy teraz o  VoIP. Oznacza protokół Voice over Internet Protocol i całkowicie różni się od systemów PBX. Odnosi się do usług wykorzystujących standard SIP (Session Initiation Protocol) do kierowania połączeń głosowych przez Internet. 

Innym terminem, na który się natkniesz, jest chmura PBX. Umożliwia dostawcom bezpośrednie świadczenie usług telefonicznych organizacjom. Klient nie musi utrzymywać własnego systemu PBX. Niektórzy dostawcy nazywają to również hostowanym VoIP lub VoIP w chmurze .   

Porównanie VoIP z systemem PBX jest dość trudne. Był czas, kiedy oba systemy miały swoje zalety i wady. Jednak w dzisiejszym cyfrowo połączonym świecie biznesu VoIP wygrywa w niemal każdej kategorii, o której możesz pomyśleć. 

PBX VS VOIP – JAK WYPADAJĄ W PORÓWNANIU?

Standardowe funkcje w VoIP vs PBX

Każda  usługa telefonii  VoIP zapewnia standardowe funkcje, takie jak poczta głosowa, bezpłatne numery, zawieszanie połączeń, konferencje, połączenia międzynarodowe itp. Znajdziesz tu także cały szereg nowych funkcji, które nie są możliwe w tradycyjnych systemach telefonicznych. Rzeczy takie jak wirtualna recepcjonistka, dzwonek obsługujący wiele urządzeń, komunikatory internetowe i informacje o obecności.   

Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że powyższe funkcje są standardem w VoIP. Inaczej  jest  w przypadku systemów PBX. Ogólnie rzecz biorąc, będą one kosztować nieco więcej. Nawet w  przestrzeni VoIP dostawcy będą mieli wiele planów z różnymi funkcjami.  

Bring Your Own Device – BYOD

Żadna dyskusja na temat PBX i VoIP nie będzie kompletna bez wspomnienia BYOD. Odnosi się do możliwości przyniesienia przez użytkowników własnego urządzenia i korzystania z niego w sieci. Był czas, gdy urzędy udostępniały swoim pracownikom specjalne telefony służbowe. Obecnie panuje trend, aby umożliwić pracownikom korzystanie z własnego urządzenia, z którym już się zapoznali. 

Dzięki VoIP nie potrzebujesz żadnego dodatkowego sprzętu ani pracy, aby umożliwić BYOD. Większość dostawców umożliwia korzystanie z dowolnego wybranego urządzenia. Oznacza to, że Twoi pracownicy mogą do wykonywania połączeń używać telefonów, tabletów, laptopów lub telefonów stacjonarnych SIP z systemem Android lub iOS. Systemy PBX prawie zawsze wymagają dodatkowej pracy w przypadku BYOD, jeśli w ogóle na to pozwalają. 

VoIP vs PBX  –  Infrastruktura

Jeśli chodzi o VoIP, dyskusja na temat infrastruktury zakończyła się, zanim w ogóle się zaczęła. Poważnie, nie musisz kupować żadnego sprzętu innego niż telefony SIP! Jeśli Twoja sieć danych jest wystarczająco solidna, aby obsłużyć dodatkowy ruch, możesz zacząć. 

Aby system PBX działał, potrzeba więcej elementów, co oznacza  poświęcenie czasu i pieniędzy na jego konfigurację. Świetnie, jeśli Twoja organizacja ma zasoby. Jednak większość firm woli korzystać z rozwiązań VoIP w chmurze, które nie wymagają żadnych inwestycji ani konserwacji.  

Jeśli chodzi o infrastrukturę PBX vs VoIP, ta druga jest wyraźnym zwycięzcą. 

Rozbudowa i skalowalność

Skalowalność odnosi się do zdolności systemu do obsługi różnych obciążeń. Firmy cały czas rosną i kurczą się. Potrzebujesz systemu, który w razie potrzeby obsłuży dodatkowych lub mniejszą liczbę użytkowników.  

Usługi VoIP są niezwykle skalowalne. Możesz dodać linie i liczby w ciągu kilku minut. Nie ma okresu oczekiwania. Nie potrzebujesz nawet fizycznego telefonu ani okablowania. Być może nawet ważniejsze jest to, że płacisz tylko za zasoby, z których korzystasz. 

W przypadku systemów PBX skalowanie w górę i w dół jest znacznie bardziej skomplikowane. Dodanie nowych linii może wymagać nowego modułu. Twój istniejący system może nie być w stanie obsłużyć dodatkowych modułów. Oznacza to, że potrzebujesz innego serwera lub innego sprzętu. A kiedy już zainwestujesz w sprzęt, nie jest łatwo go zmniejszyć. Zapłaciłeś już za całkowitą pojemność!  

Może to nie być wadą dla dużych organizacji. Jednak mniejsze firmy z pewnością docenią skalowalność VoIP w porównaniu z centralą PBX. Możesz zacząć od małego i rozwijać się tak szybko lub wolno, jak tego wymaga sytuacja. 

Centrala PBX vs VoIP  –  Niezawodność 

Potrzebujesz, aby Twój  system biznesowy był niezawodny. Jeśli chodzi o telefony, potrzebujesz ich, aby działały przez cały czas. Co się stanie, gdy zabraknie prądu, Internetu lub innej katastrofy? 

Twój dostawca VoIP powinien mieć dla Ciebie opcje zastępcze. Czy możesz automatycznie przekierowywać połączenia na telefon stacjonarny lub stacjonarny? Czy dostawca ma wiele centrów danych zapewniających redundancję? Powinieneś móc polegać na swoim dostawcy, kiedy – a nie jeśli – coś się stanie.  

Systemy PBX mogą być również wyjątkowo niezawodne, ale od Ciebie zależy, czy system będzie działał. Może to oznaczać posiadanie zapasowego sprzętu, dodatkowych linii i tak dalej.  

VoIP vs PBX  –  Integracja

To kolejny obszar, w którym VoIP świeci jasno. Większość renomowanych dostawców VoIP integruje swoje systemy z innymi narzędziami dla przedsiębiorstw, takimi jak systemy CRM i ERP. Oznacza to, że nie musisz kupować dodatkowego oprogramowania, aby połączyć te systemy. 

Dzięki tej integracji pracownicy nie muszą stale przełączać się między różnymi kontekstami. Mogą wykonywać połączenia telefoniczne z klientami z poziomu aplikacji CRM. Usługa VoIP może automatycznie dołączać notatki i znaczniki czasu do zapisów połączeń i przekazywać je z powrotem do innych systemów. Możliwości są nieskończone! 

Systemy PBX nie oferują tych samych opcji, ponieważ znajdują się w osobnej sieci. Nie mogą łączyć się z systemami cyfrowymi opartymi na protokole IP. 

Centrala PBX vs VoIP – zaangażowanie IT

Jednym z kluczowych powodów popularności VoIP jest to, że do zarządzania nim nie jest potrzebny zespół IT. W zależności od wielkości Twojej firmy do obsługi telefonów może być potrzebna jedna osoba. Otóż ​​to. Usługodawca zajmie się obsługą usługi i rozwiązywaniem problemów w miarę ich pojawiania się. Większość dostawców będzie także dysponować zasobami edukacyjnymi, z których będą mogli skorzystać Twoi pracownicy, aby zapoznać się z nowym systemem. 

Z kolei systemy PBX wymagają zaawansowanej wiedzy informatycznej. Potrzebujesz ekspertów, którzy wiedzą, co robią w zakresie wstępnej konfiguracji i okresowej konserwacji. Dodawanie linii będzie wymagało ekspertów. Aktualizacja funkcji zajmie trochę czasu. Jeśli nie masz już takich ekspertów na swoim miejscu, wynajęcie całego działu zajmującego się wyłącznie telefonami jest kosztowne.

VOIP VS CENTRALA PBX: PORÓWNANIE KOSZTÓW

Koszty zarządzania systemem telefonicznym PBX są liczne i rozległe. Kupując początkowy sprzęt i oprogramowanie, musisz dużo zainwestować. Jeśli potrzebujesz dodatkowej pojemności, będzie to również kosztować. Prawdą jest, że te inwestycje zwrócą się w dłuższej perspektywie. Co jednak, jeśli Twojej firmy w ogóle nie stać na wydawanie pieniędzy? Nie wspominając już o tym, że konfiguracja tych systemów zajmuje dużo czasu. 

Porównaj tę sytuację z VoIP. Nie musisz nic kupować, instalować ani konserwować. Wiele małych biur nie korzysta nawet z telefonów SIP. Dzięki BYOD pracownicy mogą korzystać ze swoich urządzeń osobistych lub komputerów, aby wykonywać połączenia służbowe z numerów służbowych. Możesz zacząć działać w ciągu kilku godzin! 

PBX VS VOIP: CO JEST DLA CIEBIE ODPOWIEDNIE?

Jak zdecydować, który system będzie odpowiedni dla biura? Możesz się przekonać, że VoIP wygrywa z centralą PBX w niemal każdym istotnym obszarze. Nie ma znaczenia, czy Twoja firma jest duża czy mała. Czynnikami, które naprawdę mają znaczenie, są potrzebne funkcje, cena, jaką można za nie zapłacić oraz wybrany dostawca VoIP. 

Wybór dobrego dostawcy VoIP ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego działania. VoIPstudio oferuje każdą funkcję wszystkim swoim klientom. Nigdy nie musisz wybierać pomiędzy menu funkcji. Usługa jest niezawodna, bezpieczna i możesz rozpocząć ją nawet bez karty kredytowej za darmo! Sprawdź VoIPstudio już dziś i przekonaj się, dlaczego jest idealne dla wszystkich Twoich potrzeb w zakresie komunikacji biznesowej. 

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!