Do szybkiego poczytania | 09/11/2023

Przyszłość branży VoIP

VoIP phone service background
Usługa VoIP

VoIP przeszedł długą drogę od swoich skromnych początków jako mało znanej technologii, interesującej jedynie technofilów i maniaków. To, co zaczęło się jako technologia eksperymentalna w latach 90., stało się obecnie de facto standardem połączeń głosowych w wielu krajach i branżach. Konsumencki i korporacyjny VoIP stale rośnie kosztem tradycyjnych rozmów telefonicznych PSTN. Tak naprawdę większość sieci telefonicznych w Stanach Zjednoczonych opiera się już na przełącznikach VoIP, mimo że nie jest to znane wielu osobom i nie jest reklamowane przez operatorów.

Na początku VoIP nie miał żadnego wspólnego standardu ani protokołu i większość ludzi mogła dzwonić do znajomych tylko w tej samej sieci. Konkurencyjne usługi nie były interoperacyjne w znaczący sposób, dopóki nie pojawił się protokół SIP. Teraz większość konsumentów nie musi zastanawiać się, z jakiej platformy korzysta, jeśli chodzi o wykonywanie połączeń VoIP. Rozprzestrzenianie się sprzętu kompatybilnego z SIP w sektorze przedsiębiorstw doprowadziło do tej samej sytuacji również tam.

Rozwój branży VoIP był fenomenalny w ciągu ostatnich pięciu lat praktycznie w każdym uprzemysłowionym kraju. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony przedsiębiorstw i konsumentów, liczba dostępnych dostawców stale rośnie. Niektóre kraje posuwają się nawet do omówienia ostatecznych terminów dla sieci PSTN, aby w przyszłości operatorzy mogli skoncentrować się wyłącznie na VoIP.

Teraz, gdy wiemy, kiedy VoIP jest obecnie, prowadzi nas do pytania, dokąd zmierza. Jak zawsze przewidywanie przyszłości jest trudnym wyzwaniem, jeśli chodzi o technologię, ponieważ istnieje po prostu zbyt wiele zmiennych do rozważenia. Jednakże możemy uzyskać przybliżone pojęcie o przyszłych scenariuszach na podstawie najnowszych trendów i badań rynku.

VOIP STANIE SIĘ DE FACTO STANDARDEM

Być może jest to przesądzony wniosek nawet dla przeciętnego człowieka, nie mówiąc już o ekspertach i analitykach branżowych. Chociaż dokładne określenie roku, w którym to nastąpi, może być trudne, VoIP z pewnością zastąpi PSTN jako jedyną sieć do połączeń głosowych w pewnym momencie w ciągu najbliższych kilku dekad. W Azji i Afryce może to zająć trochę więcej czasu w porównaniu z Ameryką Północną i Europą, ale mimo to dotrze też i tam. Utrzymywanie dwóch odrębnych sieci, które służą temu samemu celowi, jest po prostu zbyt kosztowne dla operatorów.

Zanim to jednak nastąpi, podstawowa infrastruktura musi zostać radykalnie udoskonalona, ​​aby obsługiwała technologię VoIP. Nawet dzisiaj w Stanach Zjednoczonych jest wiele obszarów, w których ludzie nie mają dostępu do szybkiego Internetu ani przepustowości wystarczającej do obsługi połączeń głosowych. Ponadto niektóre funkcje, takie jak połączenia alarmowe, są nadal wdrażane w sieciach VoIP. Oznacza to, że VoIP nie można jeszcze uznać za tak dojrzały jak PSTN w niektórych obszarach, takich jak zarządzanie kryzysowe czy zarządzanie katastrofami.

PRZYSZŁOŚĆ BRANŻY VOIP – MOBILE

Począwszy od premiery iPhone’a w 2007 roku, w ciągu ostatniej dekady krajobraz urządzeń mobilnych znacznie się zmienił. Większość ludzi polega obecnie na telefonach komórkowych i planach transmisji danych zamiast na tradycyjnym telefonie stacjonarnym. Aplikacje mobilne VoIP umożliwiają użytkownikom wykonywanie połączeń za pośrednictwem łączy do transmisji danych, zamiast wykorzystywać cenne minuty zawarte w ich planach. Dodatkowo plany transmisji danych stały się nie tylko niezwykle tanie, ale także znacznie szybsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Nawet w kontekście korporacyjnym aplikacje mobilne VoIP odgrywają dużą rolę w umożliwianiu pracownikom telepracy i pracy z domu. Urządzenia mobilne stanowią ważną część portfolio każdego przedsiębiorstwa, zwłaszcza jeśli chodzi o kadrę kierowniczą lub pracowników, którzy będą musieli dużo podróżować ze względu na swoją pracę. Niezależnie od tego, czy jest to telefon BYOD, czy służbowy, urządzenia mobilne pozostaną w korporacyjnym VoIP.

VOIP I WEBRTC

Nikt nie mógł sobie wyobrazić wpływu, jaki WebRTC będzie miało na krajobraz technologiczny, kiedy Google po raz pierwszy przedstawił go światu w 2011 roku. Obecnie jest to przyszłość technologii branży VoIP. Obecnie większość głównych przeglądarek obsługuje ten protokół lub jest w trakcie wdrażania. Wiele osób nadal nie jest pewnych, czy WebRTC okaże się konkurentem VoIP, czy też partnerem. Najprawdopodobniej WebRTC umożliwi przedsiębiorstwom rozszerzenie połączeń głosowych na obszary, w których VoIP tradycyjnie miał problemy. Już wiele firm zaczyna demonstrować praktyczne zastosowania, takie jak natychmiastowe dzwonienie ze stron internetowych lub obsługa wideo na żywo dla klientów.

REGULACJA I BEZPIECZEŃSTWO

Wiele krajów wciąż nie jest pewnych, jak regulować VoIP – czy należy go traktować na równi z PSTN, czy raczej ma przypominać Internet? Organy krajowe, a nawet międzynarodowe będą wkrótce musiały zdecydować, jak poradzić sobie z przyszłością branży VoIP. Dodatkowe obawy przedsiębiorstw i konsumentów obejmują prywatność i bezpieczeństwo. Jednak obszary te są bardziej niejasne i niewielu jest w ogóle świadomych, jakie pytania należy zadać, nie mówiąc już o rozpoczęciu poszukiwania odpowiedzi. W szybko rozwijających się branżach, takich jak VoIP, pewne jest tylko to, że na horyzoncie zawsze pojawi się coś nowego.

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!