Do szybkiego poczytania | 11/05/2018

Prywatność — czy dostawcy VoIP słuchają Twoich połączeń?

VoIP phone service background
VoIP dla firm

Kwestie prywatności i bezpieczeństwa dominują w dzisiejszych nagłówkach. Większość konsumentów, a nawet przedsiębiorstw, martwi się, kto ma ich dane i w jaki sposós są wykorzystywane. Po niedawnych rewelacjach o powszechnej inwigilacji rządu USA nad obywatelami, ludzie zwracają na to uwagę. Dawno minęły czasy, kiedy użytkownicy ufali firmom, a nawet rządowi, aby chronić swoją prywatność.

Konsumenci i firmy zdają sobie teraz sprawę z potrzeby zabezpieczenia każdego elementu kanału komunikacji – oprogramowania, sprzętu, sieci i dostawców usług. Ponieważ większość organizacji używa VoIP do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, musimy zastanowić się, czy VoIP jest tak bezpieczny jak twierdzą dostawcy.

Czy dostawcy VoIP mogą słuchać Twoich połączeń?

Jeśli zastanawiasz się nad możliwościami technicznymi, oczywiste jest, że usługodawcy dysponują środkami umożliwiającymi podsłuchiwanie rozmów prowadzonych przez użytkowników. Dotyczy to jednak telefonów stacjonarnych, komórkowych i każdego innego rodzaju komunikacji. Wiadomości e-mail, SMS mogą zostać przechwycone przez osoby z zewnątrz.

Każde połączenie VoIP musi w pewnym momencie przejść przez sieć dostawcy. Większość połączeń w sieci nie dotyka sieci PSTN ani nawet publicznego Internetu. Jeśli chodzi o to, faktem jest, że twój usługodawca może słuchać połączeń w swojej sieci.

Czy dostawcy rzeczywiście słuchają połączeń?

Właśnie dlatego w większości krajów obowiązują surowe przepisy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa dotyczące komunikacji głosowej. W wielu przypadkach organy ścigania wymagają nakazu podsłuchiwania połączeń. Dostawcy usług VoIP mogą gromadzić dane o wykorzystaniu sieci lub połączeniach w celu monitorowania jakości i utrzymania określonych standardów usług.  Jednak faktyczne podsłuchiwanie komunikacji z klientami naraziłoby ich na kłopoty z władzami.

Nie oznacza to jednak, że każdy dostawca VoIP jest godny zaufania lub odpowiednio zabezpiecza swoją sieć przed naruszeniami bezpieczeństwa. Zanim wybierzesz dostawcę dla swojej firmy, powinieneś sprawdzić jego zabezpieczenia. To po prostu za mało, jeśli Twoje oprogramowanie i sprzęt są zabezpieczone. Gdy połączenie, wiadomość lub wiadomość tekstowa opuści sieć firmową, jest podatna na zagrożenia zewnętrzne.

Co możesz zrobić, aby zapobiec podsłuchiwaniu?

Pierwszą linią obrony większości metod komunikacji jest szyfrowanie. Niezbędne jest pełne szyfrowanie połączeń telefonicznych. Oznacza to, że każde połączenie telefoniczne jest szyfrowane u źródła i odszyfrowywane w miejscu docelowym. Niestety, wiele firm waha się przed wdrożeniem szyfrowania z wielu powodów.

Największą obawą jest to, że szyfrowanie spowolni sieć. Szyfrowanie wiąże się z pewnym kosztem – zwiększa całkowity rozmiar pakietu. Tak więc każde szyfrowane połączenie będzie wymagało większej przepustowości. Jeśli Twoja sieć jest już w szczytowej wydajności, może nie być w stanie obsłużyć dodatkowego obciążenia.

Szyfrowanie połączeń wydłuży również czas potrzebny na przesłanie poszczególnych pakietów przez sieć. Połączenia głosowe są wrażliwe na czas — nawet kilkusekundowe opóźnienie może drastycznie wpłynąć na jakość dźwięku.

Pomimo tych kosztów szyfrowanie uniemożliwia osobom nieupoważnionym kradzież poufnych danych. Nawet jeśli ktoś przechwytuje połączenia w Twojej sieci, nie może wyodrębnić przydatnych informacji. Większość hakerów przejdzie do innej ofiary, zamiast tracić czas na zhakowanie szyfrowania.

Połączenia VoIP są podatne na wiele takich samych zagrożeń, jak komputery i inne urządzenia komputerowe. Tak więc normalne środki bezpieczeństwa, takie jak aktualizacja systemu operacyjnego, stosowanie łatek bezpieczeństwa i używanie aplikacji chroniących przed złośliwym oprogramowaniem, są skutecznymi narzędziami przeciwko hakerom, przestępcom, a nawet dostawcy usług, jeśli zajdzie taka potrzeba. Powinieneś także monitorować swoją sieć pod kątem anomalii, nietypowych skoków ruchu lub zmian regularnych wzorców. 

Oceń środki bezpieczeństwa swojego dostawcy

Ważne jest, aby zweryfikować informacje dostarczone przez dostawcę usługi. Czy szyfrują wszystkie połączenia telefoniczne w sieci? Czy możesz zweryfikować to oświadczenie poprzez niezależne audyty lub certyfikaty? Zapytaj ich również o inne środki bezpieczeństwa, takie jak zapory ogniowe, korzystanie z oprogramowania zabezpieczającego, fizyczne bezpieczeństwo w ich centrum danych i inne sposoby.

Największym zagrożeniem bezpieczeństwa i prywatności w każdej firmie są ludzie, którzy tam pracują. Zagrożenia wewnętrzne są trudniejsze do wykrycia, ponieważ pracownicy na ogół mają uzasadnione powody, aby uzyskać dostęp do danych firmy. Zagrożenie wewnętrzne nie musi być celowe. Pracownik może nieumyślnie ujawnić informacje w mediach społecznościowych lub paść ofiarą taktyk socjotechnicznych. Dlatego tak ważne jest posiadanie zasad i procedur regulujących postępowanie pracowników.

Koniec końców użytkownicy bardziej obawiają się przechwycenia ich połączeń przez nieupoważnione osoby niż usługodawcy. Chociaż mogą słuchać Twoich połączeń, teoretycznie niewielu renomowanych dostawców podjęłoby takie nielegalne działania. 

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!