Do szybkiego poczytania | 19/04/2024

Luki w zabezpieczeniach VoIP: czy powinieneś się martwić?

VoIP phone service background
Usługa VoIP | VoIP

Bezpieczeństwo IT było głównym tematem zainteresowania organizacji w ciągu ostatniej dekady. Jednak przez długi czas bezpieczeństwo nie było krytycznym elementem systemów VoIP. Większość firm obawiała się kosztów, funkcji i niezawodności. Takie podejście jest po części pozostałością po poprzedniej generacji systemów telefonicznych. Podsłuchiwanie rozmów telefonicznych przestępców nie było zbyt częste. Nawet policja potrzebowała nakazów na podsłuchiwanie telefonów.

CZY POWINIENEŚ MARTWIĆ SIĘ O SWOJE TELEFONY?

Ale sytuacja z VoIP jest zupełnie inna. Aby włamać się do systemów telefonicznych VoIP, nie potrzebujesz dużej wiedzy ani sprzętu. Liczba incydentów związanych z bezpieczeństwem związanych z telefonami lub sprzętem VoIP rośnie. W związku z przejściem na hostowane usługi VoIP organizacje słusznie martwią się lukami w zabezpieczeniach. Sporo firm przekonało się, że zabezpieczenie telefonów jest tak samo ważne jak innego sprzętu IT. 

DLACZEGO PRZESTĘPCY ATAKUJĄ SYSTEMY VOIP

Być może ciekawi Cię, dlaczego hakerzy atakują telefony VoIP. W końcu to tylko telefon. Nie mogą uzyskać niczego przydatnego, jeśli połączenia są szyfrowane, prawda? Błąd. Szyfrowanie jest często reklamowane jako złoty środek na wszystkie problemy związane z bezpieczeństwem. Jednak przestępcy atakują systemy VoIP z kilku powodów:

Eksfiltracja danych

Przestępcy mogą wykorzystywać istniejące luki w zabezpieczeniach w celu kradzieży poufnych informacji. W odpowiednich warunkach mogą nagrywać rozmowy i podsłuchiwać rozmowy. Wyobraź sobie konsekwencje, gdyby nieautoryzowani użytkownicy mogli podsłuchiwać dyskusje korporacyjne!

Infiltrowanie sieci korporacyjnych za pomocą złośliwego oprogramowania

W tym scenariuszu hakerzy są bardziej zainteresowani zainfekowaniem systemu złośliwym oprogramowaniem. Telefony VoIP często korzystają z tej samej sieci, co inne aplikacje korporacyjne. Hakerzy mogą wykorzystać telefony jako punkt docelowy. Gdy znajdą się w systemie, mogą obrać za cel inne urządzenia.

Przetrzymywanie systemu telefonicznego w celu uzyskania okupu

Telefony VoIP dziedziczą luki w zabezpieczeniach sieci danych. Hakerzy mogą gwałtownie zatrzymać system telefoniczny w wyniku ataku DDoS (rozproszona odmowa usługi). Mogą związać Twoje telefony za pomocą wiadomości spamowych lub przypadków phishingu głosowego. Przestępcy mogą nawet zagrozić zamknięciem systemu telefonicznego, jeśli nie zapłacisz okupu.

Krótko mówiąc, wszystko, co może przydarzyć się Twoim komputerom i serwerom, może przydarzyć się również Twoim telefonom.

Dokonywanie oszustw związanych z połączeniami

Oszustwa związane z połączeniami telefonicznymi stają się powszechnym sposobem hakerów na włamywanie się do systemów VoIP. Mogą uzyskać dostęp do Twojego systemu poprzez inżynierię społeczną lub kradzież haseł. Po wejściu do środka korzystają z Twojego konta, aby wykonywać tysiące połączeń międzymiastowych na numery płatne. Pobierają opłaty za połączenia przychodzące. Niestety, Twoja firma będzie musiała zapłacić rachunek usługodawcy.

JAK CHRONIĆ TELEFONY?

Na szczęście istnieje kilka środków, które można zastosować, aby chronić telefony. Pierwszym krokiem jest ponowne przemyślenie swojego podejścia do telefonów VoIP. Są czymś więcej niż tylko telefonem. Pomyśl o nich jak o komputerach, które mogą wykonywać połączenia telefoniczne. Jest to ogólnie dokładniejszy opis sprzętu VoIP.

Gdy zaczniesz myśleć w ten sposób, zdasz sobie sprawę, że te telefony mają kilka luk w zabezpieczeniach. Musisz chronić sprzęt, oprogramowanie, sieć i inne aplikacje. Większość firm ma już program bezpieczeństwa sprzętu IT. Programem powinny zostać objęte także telefony VoIP. Rozważ także dodanie systemu telefonicznego do istniejącego planu awaryjnego.

Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zabezpieczyć telefony VoIP:

  • Przed wdrożeniem VoIP oceń swoją infrastrukturę IT. Napraw wszelkie luki w zabezpieczeniach przed dodaniem VoIP na górze.
  • Sprawdź, czy sprzęt taki jak zapory sieciowe obsługuje protokoły VoIP. Może być konieczna aktualizacja oprogramowania lub całkowita wymiana starszego sprzętu.
  • Czy Twoja sieć obsługuje VPN? Nakaz korzystania z VPN dla połączeń zewnętrznych to dobry sposób na ochronę systemu.
  • Upewnij się, że na całym Twoim sprzęcie znajdują się najnowsze łatki i aktualizacje zabezpieczeń. Powinno to obejmować serwery VoIP, telefony i inny sprzęt.
  • Czy posiadacie program uświadamiający i szkoleniowy w zakresie bezpieczeństwa? Upewnij się, że sprzęt VoIP jest objęty programem. Twoi pracownicy powinni wiedzieć, że ogólne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa, takie jak ochrona haseł, dotyczą również telefonów.
  • Szyfrowanie nie wystarczy do ochrony Twoich telefonów. Ale jest to konieczny pierwszy krok. Potwierdź u dostawcy, że wszystkie połączenia są szyfrowane.
  • Monitoruj swoją sieć w czasie rzeczywistym. Być może uda Ci się wykryć problemy i je naprawić, zanim zamienią się w poważniejsze problemy.

CZY TO DZIAŁA?

Podobnie jak w przypadku innych środków bezpieczeństwa, nic nie jest nigdy w 100% idealne. Na przykład badacze odkryli niedawno istniejącą od dziesięciu lat lukę w zabezpieczeniach systemów telefonicznych VoIP. Stało się tak, ponieważ firma zastosowała w swoim systemie niezałataną wersję kodu open source. 

Z biznesowego punktu widzenia niewiele można z tym zrobić. Niemniej jednak firma wydała aktualizację oprogramowania łatającą lukę. Jeśli masz odpowiedni harmonogram aktualizacji, Twoje telefony również będą chronione. W przeciwnym razie hakerzy mogliby wykorzystać tę lukę. Czasem chodzi o to, żeby być o krok przed przestępcami, zamiast eliminować problem.

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!