Do szybkiego poczytania | 08/11/2016

Jak zwalczać spam VoIP

VoIP phone service background
VoIP dla firm

Niechciani rozmówcy lub wiadomości są znanym problemem dla użytkowników internetu i nie tylko. Przyzwyczailiśmy się do wizyt akwizytorów, niechcianej poczty w naszych skrzynkach pocztowych i reklam na ekranach telewizorów. W rzeczywistości każda nowa zmiana w technologii wydaje się po prostu dodawać kolejne narzędzie do arsenału spamu. Kto z nas może twierdzić, że nigdy nie otrzymywał spamu w naszych skrzynkach e-mail, a nawet w naszych kanałach w sieciach społecznościowych?

Ponieważ VoIP stale zdobywa popularność na całym świecie, powinniśmy przygotować się na bombardowanie naszych systemów telefonicznych połączeniami spamowymi. Wielu z nas pamięta, że ma do czynienia z telemarketerami, ale połączenia spamowe VoIP są w rzeczywistości znacznie gorsze.

Spam VoIP czy SPIT

Spam systemów VoIP jest określany jako SPIT – Spam over Internet Telephony i chociaż nie jest to jeszcze problem tak duży jak spam e-mailowy, będzie się on jednak pogarszał. Analitycy przewidują, że wzrost i popularność systemów VoIP doprowadzi do odpowiedniego wzrostu niechcianych połączeń. Niektórzy zastanawiają się, dlaczego ma to być problem – w końcu telemarketerzy mogą być uciążliwi, ale na pewno nie są aktywnym zagrożeniem dla firmy w normalnych okolicznościach.

Problemy z SPIT

Niestety technologia VoIP jest podatna na SPIT z wielu powodów:

  • Wykonywanie tysięcy niechcianych połączeń do firmy może być wykorzystywane przez spamerów lub hakerów do blokowania zasobów na dłuższy czas. To z kolei spowodowałoby wiele problemów, takich jak uniemożliwienie klientom kontaktu z firmą i wpłynęłoby na morale pracowników podczas próby radzenia sobie ze zirytowanymi klientami
  • Powtarzające się połączenia spamowe mogą dramatycznie wpłynąć na produktywność pracowników. Kto może skupić się na pracy, gdy telefon dzwoni co kilka minut? Pracownicy nie mogą też po prostu zignorować telefonu, może to być klient lub współpracownik na linii.
  • Połączenia spamowe mogą być używane w połączeniu z bardziej tradycyjnymi atakami typu Denial of Service, aby sparaliżować firmę, podczas gdy hakerzy kradną dane w czasie kryzysu.
  • Masowe połączenia spamowe mogą powodować sprzeciw wobec systemów VoIP ze strony użytkowników, którzy nie chcą radzić sobie z takim zagrożeniem. Może to podważyć zaufanie klientów do organizacji, z którymi mają do czynienia oraz obniżyć jakość połączeń przechodzących przez korporacyjną sieć VoIP
  • Wdrożenia środków zaradczych w celu radzenia sobie z SPIT – mogą być kosztowne, czasochłonne lub pogarszać jakość połączeń w sieci

Radzenie sobie z SPIT

Być może zastanawiasz się, dlaczego nie możemy po prostu użyć tych samych metod dla SPIT, których używamy do zwalczania spamu e-mail. E-mail i połączenia głosowe to różne rodzaje kanałów komunikacji z własnymi protokołami, metodami i infrastrukturą. Oznacza to, że metody, których używamy w jednym systemie, nie będą skuteczne na innym.

Na przykład główną obroną przed pocztą e-mail jest filtrowanie treści. ISP i dostawcy poczty e-mail wdrażają oprogramowanie i aplikacje, które automatycznie skanują wiadomości e-mail w poszukiwaniu słów kluczowych i wzorców sugerujących spam i uniemożliwiają jego dotarcie do skrzynki odbiorczej.

Ta metoda zawiedzie w przypadku VoIP, ponieważ ta druga jest wrażliwa na czas. Jeśli najpierw przechwycisz wezwanie do analizy, użytkownik końcowy zauważy różnicę. Nie ma znaczenia, czy kilka sekund później otrzymasz wiadomość e-mail, ale te cenne sekundy liczą się w rozmowie telefonicznej.

Innym powodem jest to, że nie możesz filtrować połączeń głosowych, dopóki nie znasz treści a nie możesz poznać treści, dopóki użytkownik nie odbierze połączenia! Do tego czasu jest już za późno.

Jak walczyć ze spamem VoIP?

Po pierwsze, SPIT nie jest w rzeczywistości problemem globalnym. Połączenia spamowe w sieciach VoIP zdarzają się, ale nie w takim stopniu, jak spam e-mailowy. Po drugie, ogólne zabezpieczenie sieci korporacyjnych – nie tylko przed spamerami – powinno na razie zapewniać wystarczającą ochronę Twoich systemów.

Sprzedawcy starają się opracowywać innowacyjne rozwiązania dla SPIT, aby chronić klientów przed takimi problemami, jeszcze zanim wymkną się spod kontroli. W końcu chodzi tutaj o cały ich model biznesowy. Niektóre rozwiązania blokują dzwoniącym spamerom dzwonienie na Twój telefon w oparciu o cechy behawioralne, takie jak użycie słów, historia połączeń i tak dalej.

Inne popularne narzędzia, które są już wykorzystywane do zabezpieczania systemów, takie jak umieszczanie na białej i czarnej liście niektórych zakresów adresów IP, również mogą być skuteczne przeciwko SPIT. W rzeczywistości standardowy protokół SIP – używany przez zdecydowaną większość systemów telefonii IP – zawiera pewne postanowienia dotyczące obsługi SPIT.

Problem z wszelkiego rodzaju spamem polega na tym, że firmy często są o krok za oszustami. W istocie próbujemy rozwiązać wczorajsze problemy, podczas gdy druga strona już korzysta z nowej techniki. Jednak utrzymywanie naszych sieci w bezpiecznych aktualizacjach, ostrzeganie użytkowników i inne ogólne środki bezpieczeństwa będą działać w celu zwalczania spamu VoIP w dowolnej formie.

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!