Do szybkiego poczytania | 16/01/2024

Jak poprawić jakość dźwięku VoIP

VoIP phone service background
Usługa VoIP | VoIP

Pomimo innowacji i postępu w branży VoIP w ciągu ostatniej dekady, wielu menedżerów nadal wierzy w utrwalony mit, że jakość dźwięku w sieciach VoIP jest nieporównywalna z analogowymi sieciami telefonicznymi. W pewnym sensie mogą mieć rację, ponieważ jakość dźwięku VoIP może być w rzeczywistości lepsza niż POTS!

Generalnie powodem tego mitu jest to, że firma nigdy nie korzystała z VoIP, obecnie ma problemy z komunikacją głosową lub wypróbowała VoIP jakiś czas temu, ale wróciła do starych systemów ze względu na problemy z jakością.

Jeśli w organizacji występują zrywane połączenia, szumy w tle, zniekształcone słowa lub inne problemy z jakością, pierwszym odruchem może być zwiększenie przepustowości lub szybkości Internetu. Chociaż może to być jedna z przyczyn, nie jest to jedyny czynnik wpływający na jakość dźwięku.

Co więc może zrobić firma, aby poprawić jakość dźwięku VoIP? Oto kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę:

UZYSKAJ SZYBSZY INTERNET

Prawdą jest, że powolny Internet nie zawsze musi być problemem, ale czasami może stanowić wąskie gardło pogarszające jakość głosu. Może kilka lat temu prędkość Internetu była wystarczająca, ale potrzeby biznesu się zmieniły.

Sieci danych w przedsiębiorstwach przenoszą coraz większe ilości danych, więc nie powinno dziwić, że jakość głosu z czasem spada. Może się po prostu zdarzyć, że istniejące łącze internetowe nie jest w stanie obsłużyć dodatkowego zapotrzebowania.

Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest wydajność dostawcy usług internetowych. Czasami możesz po prostu nie uzyskać prędkości obiecanych w umowie SLA. Jeśli rzeczywiście jest to problem, warto rozważyć zmianę dostawcy.

ZMNIEJSZ OBCIĄŻENIE SIECI W GODZINACH SZCZYTU

W miarę jak przedsiębiorstwa odchodzą od instalacji lokalnych na rzecz opartego na chmurze SaaS dla różnych procesów biznesowych, przeciążenie sieci staje się poważnym problemem. Jeśli jakość głosu znacznie spada w godzinach szczytu, ale poza tym jest dobra, zwiększenie szybkości Internetu nie zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem.

Zamiast ograniczać maksymalną liczbę jednoczesnych połączeń lub wstrzymywać pobieranie na czas, gdy ktoś wykonuje połączenie VoIP, lepszym rozwiązaniem może być przeniesienie części obciążenia na godziny pozaszczytowe. Na przykład firma może chcieć wykonywać zadania wymagające dużej przepustowości, takie jak automatyczna synchronizacja plików lub tworzenie kopii zapasowych w nocy lub wczesnym rankiem, aby zmniejszyć przeciążenie.

ZOPTYMALIZUJ USTAWIENIA QOS

Właściwe ustawienia QoS mogą mieć znaczny wpływ na jakość głosu, ponieważ prawidłowe ustawienia pozwolą sprzętowi sieciowemu nadawać priorytet połączeniom głosowym w stosunku do innych form ruchu. Jednak nie zawsze są one poprawnie skonfigurowane lub mogły w ogóle nie zostać skonfigurowane!

Ogólnie rzecz biorąc, routery mają tendencję do korzystania z pakietów danych „pierwsze weszło, pierwsze wyszło”. Oznacza to, że bez QoS pakiety głosowe nie będą traktowane priorytetowo, co często prowadzi do utracenia lub pominięcia pakietów. Z drugiej strony, przy odpowiednim tagowaniu QoS, pakiety głosowe zostaną poprawnie zidentyfikowane i przesunięte na początek kolejki.

KOMPLEKSOWA OCENA SIECI

Czasami problem sięga głębiej niż prędkość Internetu lub przepustowość. Czynniki takie jak drgania i opóźnienia mogą znacznie pogorszyć jakość połączeń głosowych, niezależnie od dostępnej przepustowości.

Opóźnienie to czas, w którym pakiety docierają do miejsca docelowego ze źródła. Jeśli część połączenia jest przesyłana przez publiczny Internet, opóźnienie może przekroczyć próg wymagany do uzyskania wysokiej jakości dźwięku.

W tym samym duchu jitter to zmienność opóźnienia czasowego w poszczególnych pakietach. Oznacza to, że różne pakiety danych nie docierają w tej samej kolejności, w jakiej zostały wysłane. Ze źródłowego punktu końcowego dane są wysyłane w ciągłym strumieniu. Jednak w miejscu docelowym mogą pojawiać się nie w kolejności lub w seriach, w zależności od drgań.

Kompleksowa ocena sieci będzie przydatna w określeniu, czy te wskaźniki są zbliżone do standardu, czy nie. Ustawienia QoS mogą częściowo zająć się opóźnieniami, ale inne rozwiązania obejmują zarządzanie siecią w oparciu o zasady, przełączanie etykiet wieloprotokołowych lub rezerwację przepustowości. W przypadku jittera skutecznym rozwiązaniem jest zainstalowanie bufora jittera lub identyfikacja i eliminacja źródła jittera.

ZDOBĄDŹ SPECJALISTYCZNY SPRZĘT VOIP

Czasami dostawcy zapewniają firmy, że mogą używać swojego obecnego sprzętu z adapterami i zestawami słuchawkowymi z technologią VoIP. Z technicznego punktu widzenia jest to prawdą, ale przy użyciu takich urządzeń nie zawsze można uzyskać optymalną jakość połączeń. Jeśli firma musi natychmiast rozpocząć korzystanie z VoIP przy możliwie najniższych kosztach, takie podejście byłoby właściwe.

Jednak nawet jeśli na początku było to najbardziej opłacalne podejście, z czasem lepiej jest modernizować sprzęt, taki jak telefony stacjonarne, routery itp., w miarę możliwości i kiedy firma może sobie na to pozwolić. Niezależnie od tego, ile optymalizacji lub ustawień oprogramowania zostanie zmienionych, poprawa jakości dźwięku na złym sprzęcie może być trudna.

Istnieje wiele czynników wpływających na dźwięk VoIP. To było tylko kilka kroków, które można wykonać, aby poprawić jakość połączeń w przypadku wdrożeń VoIP.

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!