Do szybkiego poczytania |

Jak działa VoIP PBX?

VoIP phone service background
Technologia VoIP | Usługa VoIP | VoIP dla biznesu | VoIP dla firm

Firmy od dziesięcioleci używają systemów PBX do obsługi komunikacji. Sprzęt PBX może służyć do kierowania i dystrybucji połączeń przychodzących z linii zewnętrznych do wielu linii wewnętrznych. Dzięki nim firma nie musi mieć oddzielnej, dedykowanej linii dla każdego pracownika, usprawniając współdzielenie linii.

System PBX pozwala również pracownikom w biurze rozmawiać ze sobą za pomocą numerów wewnętrznych – zwykle dwu- lub trzycyfrowych – zamiast wybierania numerów za każdym razem. W ciągu ostatniej dekady organizacje stopniowo zastępowały analogowe centrale telefoniczne systemami VoIP PBX (zwanymi również hostowanymi systemami VoIP PBX).

Może Ci się również spodobać:
Czym jest centrala PBX w chmurze
Czym jest hostowany system PBX
Zalety hostowanych systemów PBX
Jak stworzyć centralę VoIP
Zalety Cloud PBX

Co wyróżnia VoIP PBX?

VoIP PBX – nazywany również IP PBX –może przełączać się między użytkownikami VoIP, dzięki czemu linie zewnętrzne mogą być udostępniane pracownikom.

Może również obsługiwać tradycyjnych użytkowników lub przełączać się między VoIP a tradycyjnymi użytkownikami. Zasadniczo centrala VoIP obsługuje połączenia VoIP w taki sam sposób, jak konwencjonalna centrala PBX obsługuje połączenia analogowe.

W większości przypadków wrażenia użytkownika końcowego nie ulegają zmianie. Pracownicy mogą nadal normalnie odbierać połączenia i dzwonić pod numery wewnętrzne lub zewnętrzne.

Jednak podstawowa technologia i architektura odróżnia VoIP PBX od konwencjonalnego sprzętu.

Jak działa VoIP PBX?

System telefoniczny VoIP zazwyczaj składa się z następujących elementów:

  1. Telefony SIP
  2. Serwer VoIP PBX
  3. Bramka VoIP – opcjonalna

Telefony SIP mogą być klientami programowymi lub dedykowanymi telefonami stacjonarnymi IP. Punktami końcowymi mogą być nawet komputery wyposażone w mikrofony lub urządzenia mobilne z klientami VoIP. Centrala VoIP pełni rolę serwera, na którym zarejestrowane są wszystkie telefony w przedsiębiorstwie.

Serwer posiada bazę wszystkich numerów telefonów w organizacji wraz z adresami SIP telefonów klientów. SIP jest najczęściej używanym protokołem do implementacji VoIP i jest kompatybilny z większością głównych usług, sprzętu i dostawców VoIP.

Połączenia przychodzące są kierowane do odpowiedniego użytkownika poprzez sprawdzenie adresu SIP. Wychodzące połączenia wewnętrzne kierowane są do konkretnego pracownika zgodnie z odpowiednimi ustawieniami. Połączenia zewnętrzne kierowane są zwykle do bramki VoIP.

Bramka może łączyć się zarówno z liniami PSTN, jak i ISDN, dzięki czemu może obejmować wiele sieci. Z drugiej strony, połączenia zewnętrzne mogą być również kierowane do miejsca docelowego za pośrednictwem dostawcy VoIP.

Bramki VoIP

Bramka VoIP może być włączona do systemu, ale wiele organizacji woli korzystać z bramek dostarczanych przez dostawcę usług VoIP. Bramki VoIP służą do połączenia systemu z siecią PSTN.

Linie telefoniczne PSTN są zwykle podłączane do systemu VoIP przez porty FSX i FXO. Bramki VoIP mogą być dostępne jako urządzenia dedykowane lub zainstalowane jako karty PCI.

Wirtualna centrala VoIP

Większość funkcji VoIP PBX jest kontrolowana i konfigurowana przez oprogramowanie. Oznacza to, że system nie zawsze musi mieć dedykowany sprzęt.

Czasami VoIP PBX to połączenie sprzętu i oprogramowania zainstalowanego na zwykłym komputerze, spełniające te same funkcje, co zwykła centrala VoIP. Nazywa się to wirtualną centralą VoIP.

Hostowana centrala telefoniczna VoIP

Chociaż systemy VoIP PBX oferują wiele zalet, organizacja nadal musi kupować, utrzymywać i aktualizować system. Ten proces wymaga zasobów – kapitału, personelu i czasu.

To toruje drogę dla hostowanej centrali PBX, w której sprzedawca będzie utrzymywał cały sprzęt wymagany do świadczenia usług VoIP, a firma musi po prostu zarejestrować się w celu rozpoczęcia wykonywania połączeń.

Wszystkie funkcje tradycyjnie kojarzone z fizyczną skrzynką PBX są udostępniane przez Internet w technologii chmury. Pozwala to zwolnić zasoby organizacji i można je skierować do bardziej produktywnych zadań.

Zalety centrali VoIP

Jedną z oczywistych korzyści są ogromne oszczędności, zwłaszcza w przypadku połączeń wewnętrznych i międzynarodowych. Ponieważ rozmowy te są przesyłane przez Internet, są one zasadniczo bezpłatne dla pracowników zarejestrowanych w tej samej sieci firmowej.

Podobnie połączenia międzynarodowe będą kosztować ułamek tego, ponieważ nie są przesyłane przez sieć PSTN.

Systemy VoIP PBX oferują wszystkie funkcje biznesowe, których potrzebują firmy. ID dzwoniącego, poczta głosowa, połączenia konferencyjne itp. a użytkownicy nie mają trudności z przejściem na nowy system.

Często istniejące funkcje są unowocześniane i lepiej integrują się z innymi systemami cyfrowymi używanymi przez organizacje. Dobrym przykładem jest poczta głosowa, która jest znacznie ulepszona dzięki wykorzystaniu VoIP PBX.

Wiadomości głosowe mogą być przekazywane na adres e-mail pracownika, dzięki czemu użytkownicy mogą kategoryzować swoją pocztę głosową i zarządzać nią tak, jak obsługują inne wiadomości e-mail.

Ponadto systemy VoIP PBX pozwalają pracownikom na kontrolę nad określonymi ustawieniami. Na przykład dyrektor może skonfigurować system tak, aby automatycznie przekierowywał połączenia przychodzące na pocztę głosową o określonej porze dnia, jednocześnie zezwalając na połączenia od klientów.

Alternatywnie połączenia z określonego numeru mogą być przekierowywane na urządzenie mobilne, gdy inne są kierowane na numer sekretariatu. Zapewnia to elastyczność pracownikom, którzy podróżują, pracują z domu, operują z siedziby klienta itp.

Czy powinieneś przejść na VoIP PBX?

Przełączenie się na VoIP PBX ma sens dla organizacji, która woli mieć kontrolę nad siecią firmową. Jednak oznacza to, że firma musi dysponować personelem, który posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie w instalacji i utrzymaniu systemów VoIP.

Czasami cała sieć będzie musiała zostać przebudowana w celu zapewnienia dodatkowej przepustowości dla połączeń VoIP, nowych telefonów IP dla pracowników, optymalizacji sieci bezprzewodowej lub przewodowej, co może przekształcić się w kosztowny i czasochłonny projekt.

Dlatego wiele organizacji – zwłaszcza małych i średnich firm – woli korzystać z hostowanych usług VoIP, aby móc cieszyć się wszystkimi korzyściami, bez konieczności zajmowania się konserwacją i konfiguracją.

Nawet jeśli ostateczne wdrożenie VoIP okaże się droższe niż planowano, nadal może przynieść ogromne korzyści w postaci zwiększonej wydajności, obniżonych kosztów i zaawansowanych funkcji.

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!

Czat onlineChat Button