Do szybkiego poczytania | 04/05/2021

Jak działa telefon VoIP?

VoIP phone service background
Technologia VoIP | Usługa VoIP | VoIP | VoIP dla firm

Jeśli interesuje Cię, jak działają telefony VoIP (Voice over Internet Protocol) i w jaki sposób możesz z nich korzystać, to ten artykuł jest dla Ciebie. Przekonaj się, jak łatwo uzyskać dostęp do rozmów telefonicznych na całym świecie, który zapewnia telefonia VoIP. Co to jest i jak działa? Dlaczego tak wiele firm z chęcią korzysta z bogatego asortymentu funkcji oferowanego przez tę technologię?

Tak jak potrzebujemy urządzenia aby wykonać połączenie przez publiczną komutowaną sieć telefoniczną (PSTN), tak VoIP również wymaga określonych urządzeń, aby połączyć dwie lub więcej osób. Na tym kończą się podobieństwa. Chociaż telefony analogowe są generalnie podzielone na przewodowe, bezprzewodowe i komórkowe, dostępnych jest wiele innych opcji wykonywania i odbierania połączeń poprzez VoIP. Umożliwia on przede wszystkim sprawną komunikację przez łącze internetowe, co sprawia, że na to, jak działa telefon VoIP, ma wpływ głównie dostęp do Internetu.

Czym są telefony VoIP?

Zasadniczo telefony VoIP to urządzenia, które mogą transmitować połączenia przez Internet – stąd nazwa Voice over Internet Protocol – zamiast przez PSTN. Istotną różnicą w stosunku do zwykłych telefonów jest to, że urządzenia VoIP są cyfrowe, podczas gdy starsze były urządzeniami analogowymi.

Chociaż możliwe jest użycie tradycyjnych telefonów analogowych w celu połączeń VoIP za pomocą adapterów (tzw. bramki) VoIP – zwanych również adapterami telefonii analogowej (ATA) – nie są one powszechnie stosowane.

Sprzedawcy VoIP mogą je oferować konsumentom, którzy nie chcą płacić za nowy telefon VoIP. Przedsiębiorstwa wykorzystują te adaptery jako urządzenie przejściowe, dopóki nie będą mogły zakupić i zainstalować telefonów obsługujących protokół IP. Oferują one oczywiście dostęp do łącza internetowego, dzięki któremu możliwe jest wykonywanie połączeń, jednak ich standard mimo wszystko będzie niższy, niż posiadana przez nowoczesny telefon technologia VoIP. Telefonia internetowa stale się rozwija, zapewniając coraz wyższą jakość dostarczanych usług.

Głównym problemem związanym z używaniem adapterów jest to, że użytkownicy nie mogą korzystać z najnowszych funkcji VoIP wbudowanych w nowoczesne telefony IP.

Rodzaje telefonów VoIP

Telefony VoIP są dostępne we wszystkich kształtach i rozmiarach – od bardzo podstawowych po zaawansowane telefony stacjonarne z wbudowanymi opcjami konferencji, wideo, listami kontaktów itp.

Ponieważ te urządzenia obsługują szeroką gamę aplikacji programowych i sprzętowych, są one powszechnie określane jako klienci lub punkty końcowe (ponieważ określone urządzenie można łatwo zamienić na inne).

Softphone – są to aplikacje, które są instalowane na komputerach. Wykorzystują wbudowane głośniki i mikrofon komputera lub dedykowany zestaw słuchawkowy do wykonywania i odbierania połączeń VoIP.

Aplikacja mobilna VoIP – te aplikacje można zainstalować na smartfonach i tabletach w celu wykonywania połączeń VoIP. Często są one klasyfikowane inaczej niż inne softphony, ponieważ są stosunkowo nowe.

Mobilne aplikacje VoIP stały się niezwykle popularne wśród użytkowników, a firmy często wybierają te aplikacje, aby pracownicy mogli używać swoich telefonów osobistych do pracy.

Telefon VoIP – te urządzenia wyglądają i działają tak samo jak tradycyjny telefon stacjonarny, z wyjątkiem tego, że mogą transmitować połączenia VoIP przez Internet. Takie urządzenia mają zwykle zintegrowane mini koncentratory, dzięki czemu nie potrzebują oddzielnego punktu sieciowego.

Mogą współdzielić dostęp do sieci z komputerem, co może być cenne dla organizacji konfigurującej setki nowych telefonów.

Jak działają telefony VoIP

Telefony VoIP są najczęściej używanymi urządzeniami do nawiązywania połączeń w telefonii internetowej VoIP. Zwykle, ale nie zawsze posiadają następujące elementy:

  • Głośniki, mikrofony i/lub słuchawki
  • Klawiatury do wprowadzania numerów telefonów
  • Wyświetlacze, aby pokazać wiadomości, pocztę głosową, e-mail itp.
  • Źródłem zasilania może być bateria lub zasilacz sieciowy (niektóre telefony mogą być zasilane przez sam port Ethernet za pośrednictwem PoE)
  • AD/DA do konwersji sygnałów głosowych na dane cyfrowe i odwrotnie
  • Procesor

Bardziej zaawansowane telefony mogą posiadać kamery umożliwiające prowadzenie wideokonferencji, ekrany dotykowe, klawisze funkcyjne itp., ale powyższe podstawy są niezbędne w przypadku każdego telefonu IP. Łatwo zauważyć ogromną różnicę względem technologii, jaką posiadały klasyczne telefony stacjonarne. Wiedza o tym, co to jest oraz jak działa sprzęt korzystający z telefonii VoIP, pozwala dostrzec, ogromną pulę zalet, które można wykorzystać za sprawą połączeń poprzez Internet. To dzięki nim tak wiele funkcji jest obsługiwanych za pomocą jednego łącza.

Telefony te muszą być również zgodne z protokołami i kodekami audio obsługiwanymi przez dostawcę usług VoIP. SIP jest najczęściej używanym protokołem VoIP i jest obsługiwany przez szeroką gamę sprzętu.

Telefony VoIP przekształcają ludzki głos w cyfrowe pakiety danych, które można przesyłać przez Internet. Gdy te pakiety danych dotrą do celu, są ponownie przekształcane w sygnały audio, tak aby druga strona mogła usłyszeć wiadomość.

Wiele z tych urządzeń ma automatyczne udostępnianie, dzięki czemu można je uwierzytelniać na serwerze VoIP bez ręcznej interwencji. Chociaż podstawowa technologia zasilająca te telefony zasadniczo różni się od linii PSTN, wrażenia użytkownika podczas rozmowy pozostają niezmienione.

Ograniczenia telefonów VoIP

Jeżeli planuje się zakup telefonu VoIP, trzeba zarówno wiedzieć, jak działa i co to jest, ale także mieć świadomość ograniczeń względem tradycyjnej telefonii. W przeciwieństwie do analogowych telefony te wymagają stałego zasilania. To sprawia, że są one szczególnie zawodne podczas sytuacji kryzysowych. Na szczęście większość firm oferuje zasilanie awaryjne systemu telefonicznego, aby pracownicy mogli nadal wykonywać połączenia.

Chociaż jest to bardziej ograniczenie samej technologii VoIP, telefonów tych nie można używać do wykonywania połączeń pod numer 911. Chociaż podjęto wysiłki, aby wdrożyć wersję cyfrową o nazwie – E911 – nie jest ona tak popularna, jak powinna.

Telefony VoIP wymagają stałego i szybkiego połączenia internetowego do wykonywania połączeń. Jakość dźwięku może być łatwo zagrożona przez przeciążenie sieci, dużą liczbę jednoczesnych połączeń, słabe ustawienia QoS itp. Ponadto telefony te mogą być narażone na ataki DDoS, złośliwe oprogramowanie, wirusy i inne problemy, które zwykle nękają każde urządzenie sieciowe.

Ograniczenia te jednak prawdopodobnie zostaną rozwiązane w miarę upływu czasu. Każde przedsiębiorstwo, które chce wdrożyć VoIP, powinno zrozumieć, w jaki sposób różne urządzenia i oprogramowanie współpracują ze sobą, tworząc bezproblemowy system telefoniczny. Rozwój telefonii internetowej stale trwa i bez wątpienia już niedługo będzie można przekonać się, jak wydajnie działa system oparty na VoIP zarówno w wielkich firmach, jak i małych przedsiębiorstwach.

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!