Do szybkiego poczytania | 18/01/2022

Jak chronić biznesową usługę telefoniczną VoIP przed hakerami?

VoIP phone service background
Usługa VoIP

Większość firm zdaje sobie sprawę z wagi bezpieczeństwa każdego używanego systemu. Również konsumenci są bardziej świadomi bezpieczeństwa w sieci niż kiedykolwiek wcześniej. W czasach, gdy incydenty dotyczące bezpieczeństwa w sieci zdarzają się codziennie, ostrożności nigdy dosyć. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak ochronić firmowy system VoIP przez hakerami.

Wiele firm nie wdraża odpowiednich środków ochrony przed hakerami. Dlaczego? Wdrożenie bezpiecznej telefonii VoIP może okazać się kosztowne. Głównym powodem, dla którego firmy przechodzą na VoIP, jest niska cena – nic więc dziwnego, że niektóre z nich bagatelizują kwestie bezpieczeństwa. W wielu przypadkach firmy nie potrafią zabezpieczyć swoich systemów telekomunikacyjnych. Brakuje im wiedzy i doświadczenia.

Warto jednak pamiętać, że zabezpieczenie systemu VoIP jest prostsze i tańsze niż walka z konsekwencjami ataku hakerskiego. Ochrona systemu telefonii nie oznacza korzystania z najbardziej kosztownych narzędzi bezpieczeństwa. Chodzi po prostu o ustawienie kilku warstw zabezpieczeń, które zniechęcą hakerów.

Dlaczego bezpieczeństwo systemu VoIP jest tak ważne

Zabezpieczenie firmowego systemu VoIP jest szczególnie ważne z kilku powodów:

  • Ataki na systemy VoIP zdarzają się coraz częściej
  • Hakerzy wykorzystują system telefonii jako bramkę do innych obszarów sieci
  • Istnieje ryzyko utraty poufnych i wrażliwych informacji, takich jak: Dane na temat klientów; Informacje finansowe; Patenty i badania
  • Klienci są bardziej skłonni obwiniać firmy o niewłaściwe zabezpieczenie ich danych, co prowadzi do spadku: Zaufania, Sprzedaży, Wartości marki

W jaki sposób działają hakerzy VoIP

Usługi telefonii biznesowej VoIP korzystają z różnych protokołów, mniej lub bardziej popularnych. Niestety żaden protokół nie jest w 100% zabezpieczony przed atakami. Hakerzy bywają również kreatywni pod względem używanych strategii. Rodzaj ataku często zależy od docelowego protokołu i zamiaru hakera.

Zniszczenie sieci

Firmom dobrze znane są ataki typu „rozproszona odmowa usługi” (DDoS). Ich celem są serwery, usługi i całe sieci. Hakerzy mogą wykorzystać tę samą metodę ataku, aby unieszkodliwić cały system VoIP.

Niewiele systemów telefonii może wciąż działać pod naporem setek tysięcy złośliwych połączeń. Celem jest uniemożliwienie korzystania z systemu, co oznacza, że użytkownicy nie będą w stanie wykonywać ani odbierać połączeń. Atak DDoS może również spowodować wyłączenie dostępu do aplikacji softphone lub do jakichkolwiek połączonych środków, jak np. portale internetowe.

Przejęcie kontroli nad siecią

Przy tym rodzaju ataku haker uzyskuje dostęp do twojej sieci poprzez niezabezpieczone urządzenie lub serwer. Stara się zgromadzić tak dużo informacji o twoim systemie telefonicznym, jak to możliwe. Niestety wielu użytkowników i firm ułatwia hakerom pracę, nie zmieniając domyślnych haseł do swoich kont. Hakerzy mogą:

  • Zaspamować twoje telefony połączeniami
  • Wykraść poufne dane za pomocą podsłuchu i nagrywania rozmów
  • Wykonywać połączenia do klientów, podszywając się pod twoich pracowników, i otrzymać od nich cenne dane, takie jak hasła do kont, numery PIN lub inne dane dostępu
  • Zainfekować sieć złośliwym kodem lub oprogramowaniem
  • Skontaktować się z operatorem i zmienić kody dostępu, plany bilingowe lub funkcjonalności
  • Odebrać ci dostęp do sieci, zmieniając hasła dostępu

Oszukiwać dostawców i inne firmy

Hakerzy mają rozmaite sposoby na przeprowadzanie ataków typu IRSF. Konsekwencje tego oraz ich cele są jednak takie same. Gdy atakujący uzyska dostęp do twojej sieci, popełnia przestępstwo. Może zamówić nowe usługi w twoim imieniu. Może wykonywać tysiące połączeń na numery w innych krajach, za które będziesz musiał następnie opłacić rachunki.

Zdarza się, że hakerzy wykupują narzędzia premium, które pobierają opłaty za połączenia przychodzące. Mogą następnie wykorzystać przejętą usługę VoIP do wykonywania połączeń pod twój numer. Dzięki temu w łatwy sposób zarabiają tysiące. Firmy zbyt późno wykrywają, że padły ofiarą przestępstwa, a wtedy są już winne ogromne sumy operatorowi telefonicznemu.

Jak zabezpieczyć usługę VoIP

Miliony firm korzystają z usług VoIP, więc być może twoja sieć nie zostanie zaatakowana od razu. Z drugiej strony, jeśli do tej pory nie doświadczyłeś ataku, nie oznacza to, że atak nie zdarzy się w przyszłości. Ogólnie mówiąc, zawsze lepiej jest mieć bezpieczną sieć z wieloma narzędziami ochronnymi.

Oto, co możesz zrobić w celu zabezpieczenia swojego systemu VoIP przed nieautoryzowanym dostępem i atakami:

Używaj silnych haseł dostępu

Powszechnie wiadomo, że hasła domyślne są najbardziej powszechnym sposobem uzyskiwania dostępu do systemu. Pozostawienie hasła domyślnego na nowych urządzeniach może być kuszące. Aby złamać takie hasło, wystarczy jednak szybkie przeszukanie sieci. Czy naprawdę chcesz ułatwić hakerom dostęp do twojego systemu?

Czasem nie wystarczy po prostu zmienić hasło systemowe. Hasła, których używasz, powinny być silne. Nie mogą być zwykłymi słowami, które każdy haker będzie w stanie odgadnąć bez problemu. Silne hasła nie mogą opierać się na tak oczywistych informacjach, jak nazwiska, daty urodzin, ulubione piosenki itp. Odnalezienie takich danych w mediach społecznościowych jest dla hakera dziecinnie proste.

Szyfruj wszystko

Szyfrowanie to nie panaceum na problemy związane z bezpieczeństwem. Samo szyfrowanie nie zabezpieczy twojego systemu. Powinno jednak być częścią ogólnego systemu zabezpieczeń. Połączenia VoIP przepływają przez tę samą sieć, co pozostałe przesyłane przez ciebie dane, więc również należy je szyfrować.

Niestety trudno jest włączyć szyfrowanie, jeśli już przeprowadzono konfigurację sieci. Należy aktywować szyfrowanie danych na etapie wstępnych ustawień i konfiguracji. Jeśli korzystasz z usług hostowanych, porozmawiaj z dostawcą o szyfrowaniu i środkach bezpieczeństwa przed podpisaniem umowy.

Rozważ połączenie VPN

Wiele firm korzysta z połączenia VPN, aby umożliwić pracownikom zdalny dostęp do systemu. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie tej technologii również do usług VoIP. VPN tworzy bezpieczny korytarz dla pracowników pracujących zdalnie, aby mogli korzystać z zasobów firmy tak samo, jakby znajdowali się w biurze. Bez użycia VPN dostęp zdalny jest słabym punktem podatnym na ataki hakerskie. VPN chroni twój system i jego użytkowników, gdy mogą korzystać wyłącznie z publicznych lub niezabezpieczonych sieci.

Uporządkuj połączenia

Wiele firm wzbrania się przed korzystaniem z osobnej sieci VLAN dla VoIP ze względu na koszty. Utrzymywanie dwóch sieci może być drogie. Może jednak ułatwić ci życie, porządkując połączenia. Przenosząc połączenia telefoniczne VoIP na osobną sieć, odbierasz hakerom dostęp do pozostałych części przedsiębiorstwa. Łatwiej rozpoznasz oznaki ataku hakerskiego, gdy musisz monitorować tylko jedną część sieci. Dodatkowo ułatwia to wyszukiwanie źródła problemów. Administrator może wyizolować daną kwestię i szybko rozpoznać problemy, gdy nie musi sprawdzać każdego urządzenia w sieci. Jeśli sieć telefoniczna napotka jakiś problem, nie musisz martwić się, że problem dotknie również pocztę – i vice versa.

Przeprowadzaj testy sieci

Nie wystarczy skonfigurować narzędzia bezpieczeństwa, a potem zapomnieć o ich istnieniu. Musisz przeprowadzać okresowe testy twoich środków ochrony. Nawet jeśli brakuje ci fachowej wiedzy, zawsze możesz zatrudnić konsultantów ds. bezpieczeństwa, którzy wykonają za ciebie to zadanie. Powinieneś przeprowadzić testy bezpieczeństwa infrastruktury również za każdym razem, gdy dodajesz nowe urządzenia lub usługi.

Takie testy często wykrywają ukryte problemy związane z ustawieniami i konfiguracją sieci. Może się okazać, że twój wymyślny firewall w rzeczywistości nie chroni sieci przed dostępem osób niepowołanych. Albo że większość pracowników zna swoje hasła. Przeprowadzanie testów pozwala upewnić się, że twoje narzędzia działają tak, jak powinny, a także wzmocnić słabe punkty, zanim wykorzystają je hakerzy.

Uświadamiaj pracowników i przeprowadzaj szkolenia

Użytkownicy mogą być najsilniejszym, lub najsłabszym ogniwem w systemie bezpieczeństwa. Niewyszkolony lub niedoinformowany pracownik to ogromne zagrożenie dla firmy. Hakerzy dobrze wiedzą, że łatwiej jest uzyskać hasła dostępu od pracowników za pomocą wiadomości phishingowych lub połączeń typu spam niż przypuścić bezpośredni atak na sieć. Korzystanie z haseł domyślnych, używanie tego samego hasła na wielu stronach i klikanie w podejrzane linki to najbardziej powszechne oznaki niezabezpieczonego systemu.

Z drugiej strony, wyszkolony personel o dobrych nawykach w zakresie bezpieczeństwa to najlepsze zabezpieczenie. Pracownicy powinni znać najlepsze praktyki dotyczące haseł i zachowywać rozsądek, gdy otrzymują wiadomości zawierające linki. Powinni wiedzieć, co robić, gdy zauważą złośliwą lub podejrzaną aktywność. Firma powinna mieć opracowany proces, na którym pracownicy mogą się oprzeć, jeśli sieć zostanie zaatakowana. Program szkoleń i zwiększania świadomości to najlepsza inwestycja w zabezpieczanie twojego systemu telefonii VoIP.

Wyobraź sobie, że twoja sieć jest domem. Nie wystarczy zabarykadowanie drzwi frontowych; musisz również zabezpieczyć okna, komin i tylne drzwi. Im więcej warstw ochronnych, tym większe są twoje szanse na uniknięcie włamania. Hakerzy będą mniej skłonni trwonić czas na atakowanie zabezpieczonej sieci. Obiorą sobie inny cel.

Mamy nadzieję, że ten post jest źródłem wskazówek, jak uchronić usługę telefonii biznesowej VoIP przed atakiem. Zapisz się na darmową 30-dniową wersję próbną VoIPstudio i przekonaj się sam, w jaki sposób zabezpieczymy twój system telefoniczny!

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!