Do szybkiego poczytania | 07/04/2023

Co musisz wiedzieć o wyłączeniu sieci PSTN

VoIP phone service background
Usługa VoIP

Pomimo ciągłego rozwoju technologii VoIP – czy to poprzez łącza SIP, czy usługi hostowane – PSTN nadal pozostaje dominującym kanałem komunikacji głosowej w wielu krajach rozwijających się, nie mówiąc już o dużych obszarach w krajach uprzemysłowionych. Wiele firm i gospodarstw domowych opóźniło przejście na połączenia oparte na protokole IP z wielu powodów, między innymi dlatego, że sieć PSTN jest nadal obsługiwana przez operatorów telefonicznych.

Chociaż analitycy branżowi przewidywali, że VoIP stanie się dominującym standardem, nie było ostatecznej dyskusji na temat daty granicznej dla systemów i usług PSTN. W rzeczywistości większość ludzi prawdopodobnie myśli o tym jako o czymś, co wydarzy się „kiedyś w dalekiej przyszłości”. Cóż, ta daleka przyszłość wreszcie nadeszła.

DLACZEGO WYŁĄCZANIE PSTN DZIEJE SIĘ TERAZ?

W większości tych krajów operatorzy PSTN podlegają przepisom i wspólnym obowiązkom przewoźników w zakresie utrzymania sieci PSTN, nawet jeśli staje się ona zbyt kosztowna lub jest zbyt mało klientów, aby była ona opłacalna ekonomicznie.

Dodatkowo usługi VoIP dopiero niedawno zaczęły dodawać niektóre funkcje od dawna dostępne w sieciach PSTN, takie jak faksowanie, wybieranie numerów alarmowych itp. Z jakością i niezawodnością osiągającą ten sam poziom (w niektórych przypadkach znacznie przewyższający), jak oferowany przez analogowe linie telefoniczne , VoIP nie jest już drugim skrzypkiem w stosunku do PSTN.

W obliczu zmian regulacyjnych i rosnącej parytetu funkcji między VoIP i PSTN nadszedł czas, aby porozmawiać o „przejściu IP” lub „wyłączeniu PSTN”.

TERMINY ODCIĘCIA PSTN W RÓŻNYCH KRAJACH

W wielu krajach, takich jak Irlandia, operatorzy wyrazili chęć przejścia na IP do odpowiednich władz, ale przepisy wciąż wymagają zmiany. Z drugiej strony są też operatorzy tacy jak Orange France i BT w Wielkiej Brytanii, którzy już określili daty graniczne dla przejścia.

Francuski operator telekomunikacyjny Orange poinformował już francuskie władze o zamiarze odcięcia sieci PSTN, choć nie ujawniono jeszcze konkretnej daty. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i indywidualne gospodarstwa domowe powinny być gotowe na transformację, która najprawdopodobniej nastąpi do 2020 r. Francuski regulator już zapowiedział, że nie będzie sprzeciwiał się takiemu posunięciu, ale określa też pewne wymagania. Wymagania te obejmują zapewnienie alternatywnych i równoważnych usług przed zamknięciem PSTN, a także powiadomienie klientów z pięcioletnim wyprzedzeniem.

Podobne dyskusje i przygotowania toczą się również w Wielkiej Brytanii i Niemczech przez Deutsche Telekom i BT. Chociaż firma BT wyznaczyła datę wyłączenia na 2025 r., nie będzie już świadczyć nowych usług ani systemów dla klientów począwszy od 2020 r. Deutsche Telekom jest znacznie bardziej agresywny, wyznaczając datę przejścia na VoIP na 2018 r. Chociaż rok 2025 może wydawać się odległy, firmy nie mogą rozpocząć przygotowań.

W USA dostawcy tacy jak AT&T rozpoczęli już testy usług VoIP, a FCC już zadeklarowała zamiar umożliwienia dostawcom wyłączenia PSTN po niezbędnych przygotowaniach. Obawy organów regulacyjnych są podobne do obaw władz francuskich, tj. klienci nie powinni doświadczać spadku jakości usług ani żadnych zakłóceń w związku z przejściem operatora na połączenia IP.

CO MOŻESZ ZROBIĆ, ABY SIĘ PRZYGOTOWAĆ?

W przypadku wielu firm nie ma wiele do zrobienia, ponieważ znaczny odsetek już przeszedł na jakąś formę VoIP – czy to SIP trunk, czy zewnętrzne usługi hostowane. Niemniej jednak niektóre organizacje zachowują co najmniej kilka linii stacjonarnych jako rezerwowe, w celu świadczenia usług faksowych lub komunikacji dla systemów bezpieczeństwa i tak dalej. W rzeczywistości wszystkie te funkcje są również obsługiwane przez VoIP, chociaż nie wszyscy dostawcy. Niektóre firmy mogą być zmuszone do zmiany dostawcy na takiego, który oferuje taką kompatybilność.

Dla firm i gospodarstw domowych, które jeszcze nie zaczęły korzystać z VoIP, teraz jest na to idealny czas. Przynajmniej dla konsumentów indywidualnych 5 czy 10 lat to bardzo odległa przyszłość. Ale firmy potrzebują tego czasu, aby się przygotować. Będą musieli wycofać swoje istniejące systemy, poszukać alternatyw, porównać dostawców i przejść na VoIP. w zależności od wielkości i wymagań firmy może to potrwać od kilku dni do kilku miesięcy, więc najlepiej zacząć od razu.

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!