Do szybkiego poczytania |

Biznesowy VoIP a konsumencki VoIP – na czym polega różnica?

VoIP phone service background
VoIP

Biznesowy i konsumencki VoIP wykorzystują tę samą podstawową technologię i oferują podobne funkcje. Istnieją jednak znaczące różnice pomiędzy tymi dwoma segmentami. Biznesowy VoIP jest zaprojektowany specjalnie dla małych, średnich i dużych organizacji. Konsumencki VoIP jest opracowany dla osób prywatnych do wykorzystania w komunikacji osobistej.

Rozróżnienie między tymi dwoma ofertami to coś więcej niż nomenklatura. Usługi Business VoIP oferowały funkcje, które są nieobecne w konsumenckim VoIP (BYOD, kolejki ACD, auto-recepcjonista). To sprawia, że biznesowy VoIP jest droższy od usług konsumenckich. Inne różnice to między innymi bezpieczeństwo, łatwość obsługi, czas konfiguracji, elastyczność, skalowalność i jakość.

FUNKCJE

Usługi VoIP dla konsumentów, takie jak Skype, oferują rozmowy audio i wideo przez Internet. Wiele z nich oferuje również dodatkowe funkcje, takie jak wiadomości błyskawiczne, wysyłanie wiadomości tekstowych, dzwonienie na telefony komórkowe i stacjonarne, rozmowy grupowe itp. Podczas gdy są to ważne funkcje do użytku indywidualnego, firmy uznają je za niewystarczające dla swoich wymagań.

Biznesowe usługi VoIP oferują wiele bardziej zaawansowanych funkcji oprócz tych wymienionych powyżej. Kluczowe funkcje, takie jak muzyka na wstrzymanie, auto-recepcjonista, nagrywanie rozmów, automatyczna transkrypcja poczty głosowej i inne, które są zawarte domyślnie. Organizacje mogą zarejestrować numery bezpłatne, słowa telefoniczne i numery lokalne w różnych regionach. Mogą również skorzystać z integracji stron trzecich z systemami korporacyjnymi, takimi jak Salesforce lub Slack.

CENA

Przepaść między funkcjami przejawia się w innym obszarze – cenowym. Aplikacje konsumenckie, takie jak Skype czy FaceTime, działają w modelu freemium. Klienci mogą korzystać z podstawowych funkcji usługi, takich jak podstawowe rozmowy audio i wideo, za darmo. Inne funkcje, takie jak dzwonienie na numery komórkowe i stacjonarne, wymagają subskrypcji lub jednorazowej opłaty.

Cena usług VoIP dla przedsiębiorstw zależy od wielu zmiennych, w tym liczby numerów telefonów lub linii, które chcesz kupić, liczba pracowników w organizacji, rodzaj funkcji zawartych w planie itp. Jako takie, biznes VoIP może kosztować tak mało jak 50 dolarów miesięcznie lub setki dolarów.

BEZPIECZEŃSTWO

Zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorstwa chciałyby, aby ich komunikacja była prywatna i bezpieczna. Istnieje jednak znaczna różnica w rodzaju protokołów używanych w VoIP konsumenckim i korporacyjnym. Wiele aplikacji, takich jak Skype, wykorzystuje zastrzeżone protokoły, których eksperci zewnętrzni nie mogą zbadać ani zweryfikować.

Biznesowe oferty VoIP zazwyczaj wykorzystują standardy przemysłowe i sprawdzone algorytmy. Usługi biznesowe mogą również zawierać dodatkowe zabezpieczenia, którymi może zarządzać administrator organizacji. Poszczególni użytkownicy mają kontrolę nad własnymi kontami i telefonami, ale zmiany w skali całego kraju mogą być dokonywane tylko przez administratora.

Usługi konsumenckie nie mają takich opcji i użytkownicy nie mają wyboru poza zaufaniem dostawcy usług.

GWARANCJE SERWISOWE

Konsumenckie połączenia VoIP podróżują przez publiczny Internet, gdzie nie masz pewności co do prędkości sieci lub jakości. Usługi konsumenckie wykorzystują również połączenia peer-to-peer zamiast dedykowanej przepustowości. Wielu użytkowników polega na Wi-Fi lub danych mobilnych, aby wykonywać połączenia. Wszystkie te czynniki wpływają na niezawodność połączeń i jakość dźwięku. Nie ma gwarancji, że połączenia będą kompletne lub że dźwięk będzie wyraźny.

Usługi biznesowe oferują umowy o poziomie usług, które gwarantują określony poziom jakości. Umowa SLA określa standardy jakości, definiuje progi przestojów i oferuje rekompensatę, jeśli pewne kryteria nie zostaną spełnione. Firmy mają szybsze połączenia internetowe o większej przepustowości niż użytkownicy indywidualni. Zapewnia to niezawodność i jakość.

JAKOŚĆ AUDIO I WIDEO

VoIP wykorzystuje kodeki do przekształcania sygnałów dźwiękowych w pakiety danych, które mogą przemieszczać się przez Internet. Kodeki te również kompresują dane, aby umożliwić szybszą transmisję. Niektóre kodeki wykorzystują agresywne algorytmy kompresji, które poświęcają jakość na rzecz szybkości. Inne stosują mniejszą kompresję, aby zachować jakość, ale oznacza to, że połączenia wymagają większej szerokości pasma.

Konsumenckie usługi VoIP preferują kodeki o wysokiej kompresji, aby zrekompensować wolne prędkości internetowe. Usługi biznesowe, z drugiej strony, wykorzystują kodeki, które są nastawione na zachowanie jakości dźwięku.

WSPARCIE KLIENTA

Wiele aplikacji konsumenckich nie oferuje opcji wsparcia. W takich przypadkach użytkownicy mają bardzo małą pomoc, jeśli i kiedy coś było nie tak. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku usług, które wykorzystują model freemium. Mieszkaniowe usługi VoIP oferują nieco więcej pomocy w rozwiązywaniu problemów.

Biznesowe usługi VoIP mają znacznie szerszy wachlarz opcji wsparcia. Klienci mogą skontaktować się z dostawcą za pośrednictwem tekstu, poczty elektronicznej, telefonu, czatu online i wielu innych kanałów. Duzi dostawcy usług zapewniają nawet dedykowanych agentów do obsługi konkretnych klientów. Niektórzy dostawcy oferują również bezpłatne lub płatne konsultacje w celu oceny gotowości sieci przed przejściem firmy na VoIP.

Ogólnie rzecz biorąc, usługi konsumenckie są łatwiejsze do skonfigurowania i użytkowania. Usługi biznesowe wymagają ręcznej konfiguracji, a ustawienia mogą być ukierunkowane indywidualnie. Usługi te oferują również więcej kontroli i opcji dostosowywania.

Należy pamiętać, że niektórzy usługodawcy wyraźnie zabraniają firmom korzystania z planów mieszkaniowych zgodnie z ich warunkami świadczenia usług. Podczas gdy niektórzy przedsiębiorcy i właściciele małych firm zadowalają się konsumencką technologią VoIP, prędzej czy później z niej wyrosną. Usługi biznesowe oferują więcej korzyści za każdą złotówkę i to tylko kwestia wyboru odpowiedniego dostawcy dla Twoich potrzeb.

Wszystko gotowe żeby skorzystać z VoIPstudio?

Zacznij darmowy 30 dniowy okres próbny, bez podawania danych karty kredytowej!

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Tysiące firm na całym świecie zaufało VoIPstudio oraz powierzyło nam swoją komunikację biznesową. Dlaczego nie zaufasz nam i Ty?

Rozpocznij okres próbny! Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny

Rozpocznij darmowy 30 dniowy okres próbny teraz, dane Twojej karty kredytowej nie są potrzebne!